Kwiaty w szkle (Kultura/Natura) to projekt, w którym razem z Magdaleną Gazur połączyliśmy nasze największe pasje – zachwyt i szacunek dla pięknych kwiatów i dla polskiego wzornictwa z lat 60. i 70. XX wieku.
Od jakiegoś czasu widzimy, że wraca uznanie dla rzemiosła i pracy ludzkich rąk. Zwracając się ku przedmiotom z przeszłości, podziwiamy zarówno ich nowoczesną formę, jak i kunszt wykonania. Lata 60. i 70. to złoty okres dla polskiego szkła. Państwowe huty i fabryki, z których większość nie udźwignęła prywatyzacji i już nie istnieje, zatrudniały najlepszych projektantów. Każdy miał własny, rozpoznawalny styl – ich wspaniałe kryształy i szkła barwione w masie cieszyły się ogromną popularnością nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. I do dziś robią wrażenie, są kolekcjonerskimi obiektami pożądania.
To ważne i ciekawe, że doceniamy dobre wzornictwo sprzed lat i chętnie do niego wracamy. Warto jednak zwrócić uwagę również na następców – artystów, którzy tworzą tu i teraz. To istotne tym bardziej, że produkcja w duchu przemysłowych zasad wymaga dzisiaj ogromnego wysiłku i determinacji, choćby dlatego, że przemysł szkła użytkowego w Polsce upada. Dlatego postanowiliśmy zestawić wczoraj i dziś. Wybraliśmy projekty twórców cenionych w PRL-u i artystów współczesnych, którzy w swej pracy tak samo zmagają się z materią. Oto 12 projektów na 12 miesięcy.
Niełatwo było wybrać zaledwie 12 artystów spośród wielu wspaniałych nazwisk – tak z przeszłości, jak i z teraźniejszości. Jest to wybór subiektywny, na pewno można by go dokonywać na inne sposoby i według różnych kluczy. Traktujemy go jedynie jako pretekst do dyskusji. Mamy nadzieję, że projekt będzie miał kolejne odsłony i uda nam się poszerzyć grono prezentowanych twórców.
A co z kwiatami? Nasz projekt to również ukłon w stronę przyrody, wobec której jesteśmy dłużnikami. Uważamy kwiaty za najdoskonalszą formę piękna, jaką można sobie wyobrazić. Towarzyszą nam przez cały rok, uświadamiając, że to natura wyznacza nasze miejsce w świecie. Chcielibyśmy, aby ten cykl zdjęć zachęcił wszystkich do otaczania się na co dzień pięknymi kwiatami w pięknych wazonach, które zostały dla nich stworzone. Bo szkło użytkowe właśnie po to jest – by go używać, a kwiaty – by je podziwiać.
Ilość kart: 13,
format 680 x 480 mm
papier offset 300g,
Przedsprzedaż kalendarza w cenie 149 zł trwa do 06.12.2022r.
Wysyłka przed 06.12.2022r.
Po przedsprzedaży kalendarz sprzedawany będzie w cenie regularnej 169 zł.
Magdalena Gazur
Projektantka i kuratorka wielu wystaw, która zaskakująco potrafi połączyć oczywiste
z nieoczywistym oraz nowoczesne wzornictwo z tradycyjnymi rzemiosłami z regionu
Dolnego Śląska. Dyplom zrealizowała na Wydziale Ceramiki i Szkła wrocławskiej Akademii Sztuk
Pięknych im. Eugeniusza Gepperta. Ukończyła Studia Podyplomowe „Projektowanie
Wzornicze w Zarządzaniu Rozwojem Nowego Produktu” realizowane przy
współpracy Głównej Szkoły Handlowej i Instytutu Wzornictwa Przemysłowego
w Warszawie. Studiowała również komunikację graficzną na Uniwersytecie
w Wolverhampton (UK). W 2022 r. obroniła z wyróżnieniem pracę doktorską „Wokół stołu.
Wpływ tradycyjnych technik wytwarzania na współczesne formy użytkowe” na wrocławskiej ASP.
Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Kamionkowe naczynia jej autorstwa były częścią głośnego projektu „Polski Stół”
prezentowanego na wielu wystawach krajowych i zagranicznych. Projekt otrzymał nagrodę
Must Have podczas Łódź Design Festival, podobnie jak kolekcja „Lata 60.” z 2020
roku, kolekcja HopOnTop w 2021r. i kolekcja „Dywany z Bolesławca” z 2022r.
Kolekcja „Blue Line – Modern” gościła na wystawach we Włoszech i Niemczech,
natomiast kolekcja „Roses” została wybrana do prezentacji w Alei Trendów podczas
Targów Ambiente 2019 we Frankfurcie.
Magda Wielokrotnie występowała w roli kuratorki na Łódź Design Festival – m.in.
przy wystawach „ON The Table” na ŁDF2019, „Kółko / Kropka / Kreska” na ŁDF2018
czy „Akord. Praca, precyzja, produkt” na ŁDF2017.
W krótkim okresie zajmowała stanowisko Komisarza Międzynarodowego Pleneru
Ceramiczno-Rzeźbiarskiego w Bolesławcu.
Obecnie pracuje na stanowisku głównego projektanta w „Manufakturze” w Bolesławcu oraz jest wykładowcą w Katedrze Działań Interdyscyplinarnych w Ceramice i Szkle na wrocławskiej ASP.
Instagram: @magdagazur